Centre Algarve

10 augustus 2018 - Moncarapacho, Portugal

Sinds 12 juli ben ik aan de Algarve in het zuiden van Portugal. Ik heb een vrijwilligersbaan bij Centre Algarve, een vakantievoorziening voor mensen met een lichamelijke en of geestelijke beperking en hun familie. Dit betekent dat het terrein hier uiteraard helemaal op is ingericht. Er is zelfs een mini zoo en gasten kunnen veel dieren bekijken en vaak ook aanraken. (Er zijn ook gehandicapte dieren!) Er is een busje beschikbaar dat gasten overal naar toe kan brengen, ook met een rolstoel. Er is een tillift bij het zwembad en er zijn enkele kamers met een extra grote badkamer en een tillift. De gasten kunnen  in het restaurant hun maaltijden nuttigen maar er is ook een grote volledig ingerichte keuken waar de gasten zelf kunnen koken. De gasten die ik spreek zijn enorm blij met deze mogelijkheid om met hun handicap of gehandicapt familielid een ontspannen vakantie te hebben en het is duidelijk dat mensen enorm genieten. Ik vind dat mooi om te zien! Het centrum wordt gerund door Tom en Belinda, een Engels stel met hun 2 volwassen kinderen. De vrijwilligers nemen een heleboel taken op zich en ik denk dat zonder de vrijwilligers het centrum niet kan functioneren. Op dit moment zijn er  7 vrijwilligers: uit de VS, Frankrijk, Polen, Japan en Nederland. Het is enorm leuk om ergens met meerdere vrijwilligers te werken. Vooral met de Japanse, Yuri, heb ik een goed contact. Mijn taken hier variëren van helpen in de keuken (koken, opruimen en schoonmaken), strijken (heel veel)  tot allerlei taken in de roomservice (dus bedden opmaken, kamers schoonmaken etc). Het geeft uitermate veel voldoening om relatief eenvoudig werk te doen, ik hoef tenminste niet erg hard na te denken!! Heerlijk!

Na het werk is er nog voldoende tijd om iets leuks te gaan doen. Ik ben alleen of soms met andere vrijwilligers al naar verschillende plaatsen geweest; Fuseta, Tavira, Olhao en Faro. Ook het dorp zelf, Moncarapacho, is een kneuterig dorpje met een centraal plein en diverse terrasjes waar je voor 1 eu een tapbiertje hebt! In zo;n klein dorpje wordt van alles georganiseerd dus ik heb al meerdere malen een optreden, een karaoke  of iets dergelijks bijgewoond. Ook een bezoekje aan de plaatselijke begraafplaats is interessant. Mensen worden hier boven de grond : begraven:, de kist wordt in een nis in een muur geschoven en met een steen afgesloten. Sommige, meer gefortuneerden, hebben een soort graftombe tot hun beschikking. Tijdens een rondwandeling over deze begraafplaats stond de deur  van zo'n tombe op een kier. Natuurlijk even gekeken naar de 2 kisten die er stonden. Beetje raar dat je dat gewoon kunt zien.  Medevrijwilliger Amanda was er van overtuigd dat ze de lijken rook! Ik had die overtuiging niet maar dat misschien wilde ik dat wel niet ruiken!! Met een stel vrijwilligers ook de finale van het wk gekeken in een café in het dorp. Ons groepje zorgde ervoor dat er in elk geval 4 vrouwen waren. Wat een mannengebeurtenis is dat hier zeg. In Nederland is dat toch wel anders.

Toch is het leven met een aantal andere vrijwilligers niet alleen maar leuk. De meeste vrijwilligers zijn jong, zo rond de 23.Er waren er een paar die niet zo goed met elkaar overweg konden. Ze praten dan niet met elkaar met wel onafhankelijk van elkaar met mij. Ze zijn jong en nogal overtuigd van zichzelf. In een schoolkamp-achtige kamer wonen met andere vrijwilligers is ook nogal bijzonder. Je hebt een bed, een opbergzak en een lade tot je beschikking. Is prima wat mij betreft. Maar dan het huishouden! Ik ben niet overdreven netjes maar die meiden zijn gewoon viespeuken! Op mijn eerste dag de douche maar schoongemaakt. Ik kon er niet in douchen, getver!  Ik kan erg goed met Yuri overweg, een Japanse met veel reiservaring en een open mind. Ze is ook ouder dan de rest. Zij wil ook graag dat het wat schoner is dus dan wordt het al gemakkelijker om iets voor elkaar te krijgen.  Ik wil  een prettige relatie met de andere vrijwilligers hebben en als ik als een soort moeder over van alles zit te zeuren, lijkt me niet handig! Wordt vervolgd!

1. Barbara:
    10 augustus 2018
    Wat maak jij ontzettend mooie herinneringen!!! Blijf genieten!
  2. Eugenie:
    10 augustus 2018
    Ik ben heel benieuwd wat het vervolg gaat brengen !!
  3. Marian:
    Mooi werk doe je! ❤️
  4. Riet van Lierop:
    11 augustus 2018
    Wat 'n schat aan ervaringen doe je op. Onbetaalbaar.
    Zo kun je toch nog 'n beetje "moederen" zo ver van huis.
  5. Anja:
    Wat interessant allemaal.
    Niet saai, geen sleur!
    Geniet er nog even van.
  6. Henny Stekelenburg:
    15 augustus 2018
    Hi Monique,
    Ik kreeg dit vlog-adres van Beatrijs. Mooie belevenissen!
    Ik wens je nog een heel fijne tijd en hoop dat je nog andere interessante mensen treft.