Door naar Baskenland en Galicie

5 juli 2018 - Vigo, Spanje

Inmiddels ben ik weer een paar weken verder. Ik heb heel wat kilometers afgelegd met de trein. De trein in Spanje is redelijk comfortabel, niet duur en je ziet nog eens wat! Zoals je op de kaart kunt zien heb ik een paar korte stops gehad in Zagount, Zaragoza, San Sebastian en Zarautz. In Zarautz kwam ik bij Ana via Airbnb terecht. Zij vond het verhaal van mijn reis zo leuk dat ze me spontaan 2 extra nachten verblijf aanbood! Het werden er 5 omdat ze ook nog een dag met me meeging naar Bilbao, de stad die zij goed kent. Mijn ontmoeting en de gesprekken met Ana zal ik niet vergeten….

Baskenland is een heel ander Spanje dan ik tot nu toe heb gezien. Het is heel groen en er zijn wat heuvels en lage bergen. Doet een beetje Oostenrijks aan. Stranden zijn prachtig en de zee is ruig. Je ziet ook veel surfers, leuk om naar te kijken..

Vorige week de lange reis gemaakt naar Ourense in Galicië. Ook weer met de trein want ik heb tijd genoeg en ik vind het leuk om het land te zien. De trein reis duurde 9 1/2 uur maar ik vermaak me wel. In Ourense ben ik opgehaald door Roy en Mia, een Nederlands stel dat 4 jaar geleden de boel in Nederland heeft verkocht en in Spanje opnieuw is begonnen in Castro, een dorp met ongeveer 80 inwoners. Ze hebben een enorme lap grond gekocht ( 7,5 hectare!) met een finca en wat vervallen gebouwen erop en zijn begonnen dit bewoonbaar te maken. Ze willen zo veel mogelijk zelfvoorzienend leven. Dit betekent hergebruik van materialen, zo min mogelijk kopen en goed met de aarde omgaan. Ze proberen zo veel mogelijk voedsel zelf te verbouwen, uiteraard ecologisch. Mooie doelen maar lieve help wat werken zij hard! Ze werken zo ongeveer altijd, het is een hard leven. Maar, zeggen zij, je krijgt er veel voor terug. Ze zijn eigen baas, leven behoorlijk gezond en dragen hun steentje bij aan een betere wereld.

Roy en Mia hebben allerlei plannen met hun grond en gebouwen maar er moet nog zoooveel gebeuren. Alles gaat maar langzaam. Kunnen eten is natuurlijk heel belangrijk dus er is een enorme moestuin en er zijn honderden fruitbomen in allerlei maten. (op dit moment zijn de rode bessen en de frambozen rijp dus ik eet al dagen veel bessen).Mia is verantwoordelijk voor de groente en fruittuinen dus ik help haar . Onkruid wieden dat soms tot aan je knieën komt in een harde bodem is zwaar werk. Toen het vorige week enkele dagen heel heet was deden we andere klussen die in de schaduw gedaan kunnen worden. Ik heb bijvoorbeeld heel veel sap flesjes  schoongemaakt.  Deze flesjes komen van de lokale bar en na schoonmaken kunnen daar weer zelfgemaakte sapjes in bewaard worden. Of we knippen takken van een gesnoeide boom in stukjes zodat ze de komende winter als aanmaakhoutje in de kachel kunnen dienen. Een van de gebouwen dient als tijdelijke kas en daar staan honderden mini plantjes die zijn gezaaid. Allerlei groenten en kruiden worden gezaaid en in een later stadium uitgeplant. Het uitzetten van het zaaisel is leuk werk. En aan het einde van de dag gaat Mia eten koken. Bijna alles komt uit de tuin. Dat is leuk en lekker! Weet je trouwens dat goudsbloemen of de bloem van de bieslook lekker is in de sla?

Maar het leven is erg primitief daar. Ik vind het een enorme uitdaging.  Ik heb een blokhut tot mijn beschikking met een prachtig uitzicht (zie foto's). Geen water en elektra daar. Douche en wc is honderd meter verderop en primitief te noemen. Als de zon schijnt heb ik mazzel want dan kan het water in de tuinslang warm worden! Maar al met al is het fijn daar; ik leer enorm veel over het verbouwen van groente en fruit. Allemaal inspiratie voor thuis…….. (maar dat duurt nog even)!

1. Cindy:
    5 juli 2018
    Tjee zus, respect. Klinkt wel een beetje als hard werken (en misschien soms wel afzien)
    Maar met je eens, het is een schitterende omgeving :-)

Ik zie trouwens dat de geplukte frambozen nog heel bleek zijn. Hoor je ze zo te plukken?
    (heb ook een frambozenstruikje met een flink aantal frambozen (uhum) in wording)

Veel werkplezier!
  2. Anja:
    7 juli 2018
    Hallo Monique
    Wat maak je een mooie situaties mee en leer je leuke mensen kennen.
    Succes met het harde werken daar en het primitieve leven.
  3. Corrie van Lierop:
    7 juli 2018
    Wat een stoer avontuur, mooi om te lezen. Geniet ervan. Groetjes Corrie en Co van Lierop